söndag 20 september 2015

På bio med vildskinnen och recept på gotta

Överlevde bion. Hade väl inte trott annat heller i och för sig. Det är roligt att göra något kul för barnen även om jag egentligen inte alls är någon biomänniska. Blir alldeles för rastlös av att sitta still så länge. Dessutom är det ju faktiskt helt otroligt hur osköna stolar de har i salongerna här i Östersund. Man sitter hur illa som helst och det spelar ingen roll hur man sitter så ser man ändå mycket av ryggstödet och skallen på raden framför. Lutningen är på tok för liten i salongen. Men det är min åsikt. Jag går sällan på bio, av ovan nämnda anledningar. Dessutom finns varken teckning för 4G eller så man kan sms:a i salongen (jo jag måste göra sådant om jag inte ska somna av uttråkning på bio).
Filmen Insidan ut var väl ok. Inget märkvärdigt. Hade högre förväntningar. Å andra sidan hade jag säkert uppskattat den mer hemma i min egen soffa i lugn och ro. Petter var nog för liten för att förstå den för han var less snabbare än mig till och med. Julia var nog den enda som verkade helt nöjd med det mesta.


Lagade en så jääääkla god köttfärs- och potatisgratäng till middag idag. Alla tyckte om den. Så krämig och härlig. Det är verkligen inte alltid jag lyckas så bra med just denna rätt så därför kommer receptet här:

Köttfärs- och potatisgratäng, 6+ portioner

1.5 kg mjölig potatis
1.5-2 dl riven ost

Köttfärssås
800 g nötfärs
1 gul lök
1 vitlök solo
1 burk Mutti finkrossade tomater
1 dl tomatpure
1 dl chilisås
1 tärning köttbuljong
0.5 msk oregano
salt
svartpeppar
2 tsk paprikapulver
1.5 tsk chiliflingor
1 tsk chilipulver
Lite cayennepeppar

Bechamellsås
3 dl vispgrädde
7 dl mjölk
1 dl vetemjöl
100 gram smör
1 tsk strösocker
riven muskot
salt
vitpeppar

Sätt ugnen på 225 grader, 220 grader om varmluft.
Skala och skiva potatisen i ca 0.5 cm tjocka skivor.

Skala och hacka lök och vitlök och fräs i en gryta tills den svettas. Lägg i köttfärsen. När köttfärsen är genomstekt tillsätts buljongtärningen, tomatpure och kryddor. Stek ett par minuter. Häll i krossade tomater och chilisås. Låt allt puttra ihop.
Smaka av och krydda mer om det behövs av något.

När köttfärssåsen är klar kan man börja med bechamellsåsen.
Smält smöret i en kastrull. Rör ner mjölet i smöret så det inte är klumpar. Tillsätt mjölken i en fin stråle och vispa hela tiden så det inte blir klumpar. Tillsätt grädden.
Tillsätt riven muskot och strösocker.
Koka upp under omrörning. Smaka av med salt och vitpeppar.

Bred ut ett tunt lager bechamellsås i botten av en stor ugnsform. Lägg potatisskivor uppepå så det täcker botten. Varva sedan med köttfärssås, bechamellsås och potatis. Avsluta med bechamellsås.

Grädda i mitten av ugnen i ca 45-50 minuter. Efter ca 30 minuter tar man ut gratängen och strör på riven ost.



Åsså som avslutning, en magbild :) Såhär stor är Lill-knoens boning idag <3


2 kommentarer:

jennie sa...

Oj det både lät och såg riktigt gott ut! Det receptet ska jag spara :)

Only me sa...

Ja gör det :) blir ju massor av mat oxå så det blir många lådor om man bara är två :D