onsdag 4 februari 2015

Ekologiskt

Idag hämtade vi lokalproducerat, ekologiskt nötkött som vi köpte från en gård utanför Östersund. Underbart! Det är en stor summa pengar att punga ut på en gång men i längden blir det både billigare och bättre.


Hade äntligen tid att fixa mina vildvuxna ögonbryn idag. Härligt! Tänk att vissa saker får en att verkligen känna sig skabbig. Håret och ögonbrynen är såna saker för mig.

Fick i uppdrag av Henke att köpa prickig korv och bröd till honom när jag var på väg hem. Köpte bröd och Hushållsmedwurst. Nu kommer han och frågar om prickig korven var slut?! Ehhh say what?! Jag köpte ju prickig korv! Men det är tydligen olika saker. Vem fan vet sånt?! Korv som korv, vidrigt oavsett. Jag kommer aldrig lära mig det där med korvar och korvar. 


4 kommentarer:

Jennie sa...

Och så mycket godare det är! Vi kan köpa köttlådor från bonden 100 meter bort, från kor och kalvar som går fritt på fjället hela somrarna. Och renköttlådor från lappen i lägenheten bredvid. :)

Only me sa...

Fantastiskt Jennie :) det ÄR stor skillnad på smaken faktiskt. Jag handlar tusen gånger hellre lite dyrare men lokalproducerat än det som finns i affären som, även om det är svenskt, åkt långt. Gynnar gärna våra duktiga bönder :)
Köper ni av bonden?

Jennie sa...

Japp, men nu till denna slakt har vi inte råd med alla utgifter som varit och kommer, tyvärr. Det blir ju strax över 4000:- för en låda och biljävelns kostnad på 14000 var ju inte direkt planerat såhär lägligt efter jul ;) och så måste vi prioritera bäbissaker nu också. Men till höstens slakt blir det nog en igen. :)

Trollkatt sa...

Kul att läsa, både inlägg och kommentarer! Dessutom slipper man allt gift som är i köttet i butik om man ser till sitt egna mående. Tror fler och fler börjar tänka på detta och kanske bra kött kommer ut i butik mer i framtiden utav som ett resultat :). Vi som precis börjat äta kött igen har inte kommit så mycket längre än till älg.