onsdag 23 december 2015

Tröttare

Åhhh så trött! Helt otroligt. Känns verkligen välbehövligt med fyra dagars helg nu. 
Eller ja, tre dagar kan man väl säga nästan, det är ju julafton före.
Det är ju inte precis en vilsam dag.
Vår plan var att helt bojkotta julafton i år och åka bort men eftersom det flyttade in en inneboende i mig så fick vi tänka om. Kostar ju skjortan att bo på typ fjällhotell över jul och vi känner att det fanns andra saker att lägga pluringen på i år.
Henke sa dock idag att en utlandsresa över jul fortsättningsvis kanske inte är en sån dum idé och jag skulle inte tveka en enda sekund. Så skönt att bara dra.

Trots att jag tycker jag varit tydlig med hur jag känner kring allt sånt här så känner jag ändå att man måste delta. Att andras förväntningar ska styra. Jag är helt ärligt inte intresserad. Varför skulle just denna dag vara så förbannat viktig att man måste envisas med att samla alla? Förstår inte alls. Energislukeri på hög nivå för mig.

En annan sak med julen är all denna hysteri om paket och prylar. För ett par år sedan valde jag och Henke att säga nej till julklappsbyte med våra syskon. Alltså att byta klappar mellan syskonbarnen. Jag lägger tusen gånger hellre pengarna på mina egna barn. Att byta julklappar blir bara en stress och istället för att det blir riktigt bra grejer så blir det köpt bara för att. Dessutom får ungar idag så mkt paket så de behöver inget mer. Kan man inte ens redogöra från vem man får innehållet och sen ringa och tacka för sig så har man fått för mycket. Min åsikt. Mina barn ska kunna berätta vem de fått en sak av och de ska antingen tacka på plats eller ringa och tacka. Det är så man gör. Anser jag.

I morgon ska vi i varje fall åka till mamma och U på eftermiddagen. Vi tittar på Kalle, käkar och öppnar paket. Hade det varit som det borde skulle vi haft snö och då hade en tur på skotern varit intressant, men nu är det ju inte så.

Nu ska jag ta ett bad och försöka komma ner i varv. Känner mig uppstressad och opepp. Orolig...

Hehe, en lite rolig bild. En riktigt deprimerande avstickare det här måste jag säga ;)

2 kommentarer:

Jennie sa...

Det jag kan känna stress över är att man förväntas umgås 24/7 med alla. Jag önskar att jag kunde säga att vi är på vart och ett av alla ställen EN timme sen drar vi. För jag orkar verkligen inte heller. Julklappar däremot tycker jag är roligt och inget jag känner stress över i vanliga fall då jag kan börja redan på hösten :P det är varken avancerade eller dyra klappar, utan mest för det det är kul att komma på saker som passar personen. När Linnéa finns så blir dr ju tusen ggr enklare också. ;) Vi har alltid varit såna att vi ger till både barn, föräldrar, mor- och farföräldrar osv så här har det som sagt aldrig känts som nån stress utan bara en mysig grej.

Only me sa...

Ja precis, det är det där med att umgås som är jobbigast. Eftersom jag har den inbillningen redan innan så tar jag ut min energi redan veckor i förväg och så har jg panik inför själva julafton. Önskar att jag tyckte det var mysigt med stora församlingar så man kunde samla alla och så, det ser ut mysigt i praktiken. Men det går bara inte. Alls.
Haha ja du är ju en riktig presentfia du ❤️
Jag är inte alls något för att leta presenter. Tycker jättemycket om stt ge bort presenter men inte för att det är jul eller födelsedag utan jag kör på infall. Hittar jag en perfekt grej till dig, Henke, morsan, nån annan vän så köper kag och ger oavsett dag på året. Sen blir de flesta utan presenter på födelsedagar (utom barnen o Henke, då anstränger jag mig). Så ja, haha.
Men jag tycker ju om paket, både att ge och få ❤️