lördag 12 december 2015

Madam fläsk på krigsstigen

Men huva å det grövsta vilken trött dag! Vaknade kvart i sju men eftersom det är helg hade jag då icke för avsikt att kliva upp så jäkla tidigt! Jäkla pensionärsfasoner! Näpp, jag stannade kvar i sängen ända till kl 8. Bara för att jag kunde, ha! ;)

Idag lämnade vi in alla däck, papper och nycklar för Gena och Saaben på bilfirman. Nu är de sålda och vi har blivit med en ny (för oss då, det är en -11) bil.
Jag måste helt ärligt säga att jag trots min avogsamhet för att köra bil ändå tycker att denna känns både lättkörd, tyst, smidig och trygg. Så ja, jag är väl nöjd då ;)

En sån här är det, vår är dock grå/brun(?) nån konstig men fin färg. 



Efter fixet med bilarna åkte vi till Lillänge för att hitta kläder till julafton. Hela familjen, inklusive trött och ointresserad 16-åring var med. Alla skulle kittas med fina kläder.
Ja jag tycker faktiskt det är lite kul att snofsa till sig och så på julafton. 
Lyckades hitta kläder till Julia som hon tänker dra på sig, Petter fick skjorta o jeans, en slipover eller kofta saknas, vi letar vidare. Henke köpte en tröja att ha utanpå en skjorta (resten har han hemma) och själv hittade jag en klänning som faktiskt passade över magen :)


Till den ska jag ha grå strumpbyxor.

Nu är det snart jul och vi längtar! Ska bli så gott med all mat, att njuta av allt som vi förberett i veckor, öppna paket, trivas.
Barnen är supertaggade och det är viktigast :)
För julen är barnens högtid. Det är viktigt att komma ihåg när man planerar. Att det viktigaste är att barnen får en fin och glädjefylld jul. Tänk så många barn som måste gruva sig för att föräldrar och vuxna har som "tradition" att det måste drickas nubbe till sillen, skålas i vinglögg, hällas i sig julöl till maten mm mm. Så många barn som förknippar julen med fulla vuxna som gaggar.
För oss är en helt kritvit jul självklart. Jag vägrar att acceptera en endaste droppe alkohol på jul. Mina barn ska inte behöva uppleva sliriga föräldrar och andra vuxna som dricker alkohol på julafton. Så är det och därför kommer jag aldrig fira jul med människor som tycker att det "inte alls gör nåt" att man dricker en öl/ett glas vin till maten osv. Sker det kommer jag avsluta julafton på studs! Vad andra tycker och gör skiter jag i, men såhär tycker vi att det ska vara. För ja, jag skriver jag, men Henke är helt enig med mig i detta. 

Ikväll var tanken att vi skulle ha lite myskväll jag och ongan. Henke är på julbord med jobbet så han kommer nog hem sent. 
Vi lagade till en tacopaj och laddade för en trivsam kväll.


Tyvärr blev det skit av det. Petter kommer in till middagen alldeles rödblommig och klagar över frossa. På bara minuter har han blivit krasslig. Julia har som sport att försöka bestämma och mästra Petter och så även denna middag. Då brast det för mig. Först och främst är det jag som bestämmer om hur mycket Petter måste äta innan jag känner att det är ok, inte hon. Ändå tjatar hon varenda middag. Trots att Petter skakar av frossa tuggar hon på om att han ska äta upp allt på tallriken osv. Trots att jag flera gånger tjatade på Petter att äta och Julia att hålla käft fortsätter gnällandet på att han minsann måste äta upp osv. 
Där nånstans tog mitt tålamod slut och en mysig kväll med barnen blev irritation och frustration. Orkar verkligen inte med sånt här nu. 
Speciellt inte idag när jag själv känner mig som en fläskmadam med vener pulserande så hela kroppen känns som den skvalpar av vätska när jag går. Att jag  knappt orkat stå eftersom jag varit så svullen att det värkt i ben och händer. 
Har till och med, mot mina principer, sovit en timme i soffan för att ens orka av att laga middag. Så bråk mellan ungarna var inte välkommet.

Svullen och fet :(

Tycker dessutom synd om lilleman som faktiskt verkligen tycks dragit på sig en regelrätt förkylning eller dylikt. Visserligen snorar han inte ännu men feber och frossa har han. Älskade barn.

Nu ska jag passa på att köra lite Homeland-maraton när Henke ändå inte är hemma :)

7 kommentarer:

Jennie sa...

Åh vad mysig den grå tröjan ser ut :)

Bilen ser ju skitsnygg ut! Undra om det är lika färg som på pappas Volvo, det är också en slags konstig mesn snygg brungrå färg. :)

Vi klär också upp oss på julafton och även juldagen då vi svullar rester. ;) Tycker det är så mysigt när alla är finklädda när man sitter och äter och mår gott på julen, det blir som en mysig fest på nåt vis :) Här är det också nolltolerans mot alkohol. Mamma och pappa serverar iofs mellanöl till maten, inte många procent i den men, men jag dricker julmust för öl till mat är aldrig gott. ;)

Jennie sa...

Och stackars Petter skulle jag ju skriva också. :( huvvaligen ♡ hoppas det är snabbt övergående.

Only me sa...

Tack :) det är en klänning som jag beställde hem från Nelly bara för ett par veckor sedan :) superhärlig :D

Ja den är rätt fin faktiskt. Ja jag kan ta en bild och visa men när du säger det så har jag nog sett nån liknande färg på Volvo :)

Ja visst är det lite extra mysigt när alla är finklädda. Det höjer liksom stämningen bara där :D lite mer festligt.

Ja huva, han vaknade nyss till, helt genomblöt av svett och knallröd i trynet. Grät och bar så himla risig. Hämtade vatten och febernedsättande så han kan få sova ordentligt. Älskade lilleman <3

Jennie sa...

Men huvvaligen :(

Unknown sa...

Håller absolut med dig om en vit jul,det finns så många andra dagar att "fira"!

Only me sa...

Ja faktiskt. Det är så onödigt att en sån fin högtid ska grusas av att det enligt tradition ska drickas till maten. Fattar verkligen inte. Är man nykter kan man ju faktiskt hitta på saker som kanske innebär en biltur även på julafton. Man behöver ju inte sitta inne och glo från morgon till kväll bara för stt det är julafton. Tycker jag :)

Trollkatt sa...

Håller helt med dig om alkoholen. Själv dricker jag inte alls men det är för att jag inte tycker det är gott. Jag accepterar att folk dricker öl till maten, men det får inte märkas av på dem. Eftersom min pappa var alkoholist så sätter det sna spår även om jag aldrig bott hos honom. När Martin var omkring sju år så hade jag köpt en flaska baileys till jul som jag tog fram till mig och A. Martin blev alldeles likblek och stel och gick undan....så det var bara bort med den flaskan direkt och sedan börja nysta i och få reda på allt hur han hade det hos mamma :-( så jävla hemskt!!