måndag 18 augusti 2014

Barndag

Idag har jag varit med Petter på hans nya dagis hela dagen. Han var lite blyg i början, lagom för att lura personalen att han är en lugn och timid herre. Fram på eftermiddagen kom första korridorrejset och därmed första tillsägelsen ;) På nya plejset får man minsann inte lubba i korridorerna ;)


Jättefint dagis med ett aktivitetsrum där det fanns både bollhav, mysrum, kuddrum och projektor. Petter var inte missnöjd :)

För att återkoppla till föregående inlägg så lyckades vi faktiskt krysta fram tre middagsrätter. Ibland är det inte helt fel med halvfabrikat måste jag säga. En av dagarna ska vi äta kyckling Tikka Masala. Färdig sås på burk. En dag blir det Lasagnett, finns färdig mix och det enda man tillsätter är mjölk och körrfärs. Smidigt! Jobbigaste blir Takolångpanna men det ska vi väl mäkta med ;)

För att minnas hur jag gjorde dagens middag till senare så plitar jag ner receptet här. Jag tyckte det var gott!

Lax i hummersås
4 st laxfilebitar
1.5 dl creme fraische
3 dl grädde
5 cm hackad purjolök
3-4 msk hummerfond
1 msk citronsaft
1/4 fiskbuljongtärning
en liten klick smör
citronpeppar
3 msk färsk dill

Bandspagetti till

Hacka och fräs purjon i smöret. Rör ner grädden och crème fraischen. Tillsätt hummerfond och fiskbuljong. Krydda med citronpeppar. Skär laxen i kuber.
När pastavattnet kokat upp och man lägger i pastan. Därefter lägger man i laxen och hackad dill i hummersåsen och rör försiktigt. 

Gott!

Förresten så måste jag å det skyndsammaste baka dubbel sats kardemummabullar! HELVETTE så goda de är! 
Kvällsfika, en bulle och en kopp kvällsro-te

6 kommentarer:

jessica sa...

funkar det där teet? jag önskar jag tyckte om kardemumma för de ser goda ut!

Only me sa...

Jag vet inte om det funkar än :) Har just prövat :)
Ja de är helt sjukt goda! Jag tycker mkt om kardemumma :D

Lina sa...

OMG vad bullarna ser goda ut!!! 😋

Only me sa...

Ja Lina tänk dig att de smakar bättre än de ser ut ;)

Unknown sa...

Tar gärna receptet på bullarna systeryster :)

Only me sa...

Ja du fick länken på sms syster <3