lördag 20 december 2014

Julångest

Jul och nyår, ångest delux. Jag tycker om julen för jag älskar maten men fy fan för den ångest hela spektaklet medför på grund av andras förväntningar. Jag påverkas sjukt mycket av att höra hur jävla "underbart" alla andra har det, hur fantastiskt de tycker det är med att hela tjocka släkten klämmer in sig i ett vardagsrum på 2 kvadratmillimeter med en gran som slukar allt syre. Jag känner totalt misslyckad för att jag känner ren ångest inför att tvingas umgås med allt och alla. När ungar springer runt och gapar sig fullkomligt hesa och föräldrar som inte ser och hör ett smack för det är ju för barnen man firar jul, låt de hållas.
Jag vill bara ha det lugnt och skönt. Slippa kliva upp före fan som varenda annan vardag, slippa stressa.
Men så blir det aldrig. Julafton är årets längsta dag. Ingenting händer. Man väntar. Och för att få tiden att gå ska man klä på sig och gå ut och åka pulka hela högen. Så ska alla se lyckliga ut och man ska knäppa miljoner fina familjebilder. För tänk, då kan vi se tillbaka på en superlycklig julafton.

Nä usch, detta blev ju inte alls positivt. Bara bittert. Och ja, det är väl så jag är. Bitter.

Jag är bitter över det mesta. Jag vet helt ärligt inte hur jag ska vända min nedåt spiral. Jag har försökt med detta att tänka positiva tankar när jag vaknar och det funkar. En liten stund... När man som jag hela tiden kämpar för att hålla näsan ovanför ytan och att vara glad inte kommer per automatik så påverkas man (jag) sjukt mycket av hur min omgivning är. Det är helt stört omöjligt för mig att inte fullkomligt braka ner igen när folk i gemen faktiskt har en förkärlek till att börja med att beklaga sig när man möts. Alltså?! Varför är det så svårt att säga bra saker?? Är det verkligen bara jag som ska jobba på att inte säga alla mina elaka tankar högt??

För varför är det lättare för folk att säga "har du lagt på dig lite vikt" än att bara sitta tyst några jävla sekunder? Det tar död på mitt humör på en sekund att få höra något jag inte precis missat (mina byxor håller sig för fan inte uppe för det finns en jävla fettvolang som hänger så till att de halkar ner). Så ja, jag VET att jag blivit fet. När jag mår bra både i kropp och knopp kanske jag ärslar mig iväg på någon form av träning och tar tag i mitt hetsätande. Men inte nu. Och jag undanber mig alla kommentarer om mitt utseende, bra som dåligt.

Det här med huset då. Vi bestämde oss inte för detta hus för att vi ville ha ett serieproducerat hus i toppmodernt utförande. Vi är jävligt medvetna om att det finns att göra. Så varför har nästan varenda en jag visat det för känt behovet av att ondgöra sig över allt som ska göras och kommentera allt som är dåligt??? Det är väl vårt val? Det är väl för i helvete VI som ska lägga ner pengar, tid och kärlek i det? Inte NI??? Och för övrigt, varför känner en del att de tvunget måste kommentera vad vi "måste" göra i huset? Vad vi "behöver"? Har vi inte frågat om råd så finns det inget behov av att veta att du skulle byggt badrummet där, slagit ur en vägg där, tapetserat si och så där. Eller?
På grund av att människor hellre dömmer ut oss som två inkompetenta idioter som aldrig kommer fixa detta så känner jag att jag skiter i huset. Helt ärligt. Jag är en jävla idiot som tror att det någonsin skulle gått att göra som vi önskat så det är väl bättre att bara strunta i det.

Jag är jävligt less på att inte orka vara glad. Jag vill vara som jag var för några år sedan. Nu vill jag inte umgås, vill inte lämna hemmet, vill inte gå på fest,  vill inte hitta på något med jobbarkompisarna, får panik om Henke kommer på att han vill hälsa på några vänner när vi ändå är ute och åker (om jag inte innan var inställd på det). Jag isolerar mig mer och mer för mitt skydd för att orka fungera över huvudtaget är helt obefintligt.

Världens mest negativa inlägg. Detta har varit en sjukt dålig dag och ännu är den inte över.

6 kommentarer:

Chatrin U sa...

Tänk om alla bara kunde få göra som dom vill! Vissa människor kommer alltid att ha åsikter om allt, så är det bara, men det är jäkligt irriterande! Jag tycker att alla ska få göra som dom vill, punkt slut! Har ni köpt ett renoveringsobjekt och är lyckliga över det, så är väl det perfekt!? Skit i andra och var glada! Vi människor är olika och bra är väl det! Hur skulle världen vara om vi alla tyckte lika....? Jag är av den åsikten att vi alla måste få göra som vi vill, och även om jag inte alltid håller med, så behöver jag inte säga det högt! Vet du hur ofta jag har fått försvara och förklara det faktum att vi klär julgranen före den 23/12..? Kan vi bara få göra som VI vill och det som vi mår bra av? Skit i vad andra tycker och kör på, för det är DITT liv du lever och ingen annans! :-) God Jul Cecilia!

Only me sa...

Åhhhh tack Chatrin <3 Vilka fina ord!
Vi tänker klä granen i morgon :) Man vill väl hinna njuta av den några dagar i varje fall :)
God Jul till dig med!

Unknown sa...

Ja vad man än säger eller gör så finns det åsikter om det. Så frustrerande bitvis. God Jul syrran :)

Only me sa...

God jul till dig med Christine!

Trollkatt sa...

Inte skita i huset! Det ser ju underbart ut, vaffan?? En av mina närmaste vänner flyttar nu ut i ett liknande hus på landet, ensam, och det har inte ens fungerande vatten...det har blivit något fel med vattnet, plus en jävla massa annat. Men man går efter sin dröm eller hur, och då tror jag att man gör helt rätt.
När det gäller hus har jag massor av åsikter, tycker de nybyggda som omringar staden är så fula så det är som ett skämt, och jag ogillar enplansvillor osv osv osv...men inte springer jag och säger det till dem som vill bo så. Apropå vad man säger till folk och inte, och att man gått upp i vikt eller annat skall andra INTE påtala för då är de helt dumma i huvudet!! Håller med dig, om folk inte har något snällt (och vettigt) att säga, håll käften! Som alla som säger till mig eller A att våra hundar är fula. Hur kan man säga något sådant lixom?? Så...jag håller med dig och förstår dina tankebanor, men att skippa kåken känns mest som att straffa dig själv för något och det är sinnes kära du. <3 <3 <3 Finns det ingen BRA medicin som kan ta udden av ditt mående? Många gånger går det verkligen inte att bara hjälpa sig själv eller det där idiotiska "rycka upp sig"...eftersom det dessutom är en kemisk obalans man dras med och som man då inte kan påverka själv. Ja du lär ju veta redan. Kramar vännen <3

Only me sa...

Det blir inget hus. Bestämt och klart.