onsdag 7 september 2016

Vissa dagar

Vissa dagar lyckas jag faktiskt få både det ena och det andra gjort och idag imponerade jag på mig själv.
Förmiddagen ägnade jag åt att mysa med Selma i soffan så länge att jag tillslut kom på att jag för anständighetens skull borde hoppa ur pyjamasen. Då var det inte långt före lunch ;) Livet som mammaledig.

Vad som hände efter ombytet förvånar mig ännu! Energin är obeskrivlig.
Jag slängde mig över dammsugaren och för att underhålla Selma så fick det bli en riktig dammsugar-tango runt i lägenheten.
Precis när jag parkerat snabeldraken i städskrubben så ringde syrran och bad mig vara beredd med kaffe :)
Så vi fikade, surrade och hade det gött.

När hon åkt hängde jag tvätten jag startade på morgonen och sen lagade jag och Selma torsk med äggsås till Selma. Det tycker hon är såååå gott!
För att komma ihåg hur jag gjorde (hon åt som besatt) så sparar jag receptet här :)

Torsk med äggsås till liten bebismage

2 bitar torskryggfilé 
3 dl mjölk
2 hårdkokta ägg
2 kokta potatisar, mellanstora 
1.5 msk smör 
1.5 msk vetemjöl
1-1.5 msk fryst dill
1 msk fryst persilja
Vitpeppar
Pressad citron 0.5-1 msk
Svartpeppar 

Skala och koka potatisen. Koka äggen hårda (jag lägger äggen i kallt vatten och när vattnet börjar koka sänker jag värmen så de inte stormkokar och låter dem koka i 7 minuter).
Krydda torsken med svartpeppar. Hetta upp en stekpanna och stek fisken i en rejäl klick smör. Ös fisken med smör under tiden den steks.
Ställ den åt sidan.
Skala och grovhacka äggen.

Äggsåsen
Smält smöret (1.5 msk) och vispa ner vetemjölet. Späd med mjölken.
När såsen börjat tjockna, rör i dill, persilja och citronsaft. Krydda med vitpeppar.
Rör i ägghacket. Smaka av med svartpeppar.
Därefter lägger jag ner potatis och fisk i såsen och mixar till lagom konsistens.

Yumyum tycker Selma :D

Utöver allt det så har jag även kokat lingonsylt och suttit i soffan och myyyyyst med Selma medan hon sov i 1.40 timmar :)


Petter är lagom kul. Han vill helst vara på fritids så länge han kan och när han kommer hem slänger han in väskan och springer ut och leker. Man ser honom nästan inte alls nu sedan skolan startat. Det är såklart kul att han har kompisar och älskar att leka men jag vill ju träffa honom oxå. 
Ja, jag antar att det blir mer av det när vintern kommer. Då är barnen inte ute lika mkt för det mörknar ju så tidigt.

Jag och Henke har börjat glo på en serie och det känns som vi kommer bli helt besatta båda två xD
Så jäkla bra! Helt otippat då den inte alls är något vi vanligtvis ser men av någon anledning har vi båda hört så mycket bra om den att vi tänkte vi testar. Och JA! Den är sjukt bra.

Inga kommentarer: