torsdag 15 september 2016

Rödbetsbiffar och bebishäng

Ikväll är det pensionärsvarning på mig. Ligger redan i sängen, redo att sova. Eller ja... Den där förlamande tröttheten jag kände när vi hade finfrämmande är ju givetvis borta med vinden. Antagligen lurar jag mig själv genom att hoppa i lopplådan redan i hopp om en lång natts sömn. Jag lär ligga här och vrida mig som masken på en krok och irritera mig på alltifrån veck på lakanet till klåda på benet och kramp i vaden. Jag slår vad om det.

Nåväl! Idag har det varit hyfsat fullt upp hela dan. Vaknade trött som ett as eftersom Selma är inne i nån period av orolig sömn. Hon vaknar och på en nanosekund står hon på alla fyra och blänger över kanten på spjälsängen. Helt omöjlig att bara vända och puffa på rumpan och så sover hon igen. Nä, hon är "klarvaken". Mmmm eller inte. Men hon har inga planer på att bara somna om utan hon ska absolut upp och ligga i min famn. Jag är snål som en gammal gam och erbjuder inte nån amning varenda gång utan jag håller henne och när hon dormat av så lägger jag henne i hennes säng igen. Problemet är alla andra 1527 gånger hon vaknar och håller på. Jag blir less och lägger henne bredvid mig i sängen. Då kan jag i varje fall hålla fast henne när hon flaxar som en väderkvarn. Jag hoppas innerligt att denna fas är över snart. 

Hur som, Henke jobbar kväll/natt ikväll och i morgon kväll så han är hemma till mitt på dagen då. På det viset hann jag tillaga rödbetsbiffarna som vi åt till middag. Mums så gott!!!! Jävliga att steka men såååå värt  besväret.
Just nu är det ju verkligen säsong för all möjliga rotsaker. Såååå mycket gott att äta! 


Receptet har jag redan lagt ut en gång förut, här.

Efter att Henke åkt fick vi besök av både mamma och Jenny och hennes söt-plopp Link :) 
Det var riktigt mysigt. 
Selma är så enormt nyfiken på andra bebisar nu och är klåfingrig nå jäääävulskt på dem. Både Mina och Link har hon försökt klämma på. Det gäller att passa henne, hon är inte försiktig. ;)


En hel del fikande blev det i varje fall. Julia hade bakat fantastiska äppelmuffins med äpplen jag och Emmi plockade när vi var till henne, Pär och Mina och hälsade på igår kväll. Dessa bjöd jag på idag. Dessutom hade Jenny med sig både muffins med vit choklad och kladdkaka med hasselnötter. Dog sockerdöden hahahahaha xD

I morgon kommer mamma hit på eftermiddagen och kör Petter till simskolan. Så himla snällt <3 Då kan jag koncentrera mig på att få iordning middag tills de är hemma och Selma kan äta sin middag i normal tid :)

Förresten, Selma har hittar framåt-växlarna nu. Herregud! Hon är sjukt klåfingrig. Å snabb. Helt ofattbart snabb. Jag har börjat fundera över vart jag/vi ska  ha vissa saker framgent. Sånt som toaborsten exempelvis. Den är jag drypsäker på att hon kommer kasta sig över när hon får syn på den. Helt tvärsäker. Likaså kattmaten och katternas vattenskål. 
Visserligen kan jag leva med att hon knaprar i sig en kula kattmat eller två men suger hon på toaborsten så måste jag nog sälja ungen xD

Svammel. Nu är det läge för attacksömn.


Inga kommentarer: