måndag 19 september 2016

En salsa med vänner

Jojo med snöre 25 öre. Igår var vi bortbjudna på middag hos Jenny och Dan. Vanligtvis hinner man inte mycket mer än äta och surra lite och sen åka hem men igår så hade vi bestämt att vi åkte dit tidigare så vi skulle hinna umgås ordentligt.
Jenny kom med kung-förslaget att vi skulle gå ut och plocka lite bär och med det väder som var igår, strålande sol och vindstilla, så var det ju allt annat än en dålig idé.

Henke och Dan hängde med Selma och Jennys äldsta dotter Emma medan Petter, jag, Jenny och yngsta dottern Jonna grabbade hinkar och bärplockare och trampade ut i skogs. Attack, den stora hunden med det respektingivande namnet, barnsliga sinnet och fullkomligt genomsnälla sätt var också med. 
Kan berätta att det efter dryga två timmars springande, jagandes/kastandes av pinnar och allmänt bus var två killar som var trötta. Attacks tunga släpade ett par meter efter honom, så pass flåsade han och Petter blev tyst mot slutet vilket är ett tecken på att även han var trött.

Dom här två :) De blev riktigt goda vänner <3

Mängder av bär fanns det! Jag siktade in mig på lingon och plockade nästan 5 liter. Stora, fina bär :)


På vägen hem såg jag ett område i skogen som jag kände kanske var lämpligt för kantareller så jag sa det till Jenny som inte helt håller med men som ändå var för nyfiken för att avfärda. 
Sagt och gjort och till barnens förtret (de var lite sugna på att gå hem) så bytte vi riktning och trampade ut i surmarken. Bara en liten bit in på stigen hittar jag några rödgula trumpetsvampar! 
Alltså ni kan fan inte förstå den lyckan! Jag och Jenny höll på att svimma av glädje. Dock hittade vi inte många så vi vände och började gå hemöver igen. 
Så fick jag ett ryck igen och klev av stigen och trampade in i skogen och liksom bara landade i ett hav av rödgul trumpetsvamp! Stooora fina svampar! Nu höll vi på riktigt på att dö men besinnade oss. Tyvärr hade vi ingen plats att lägga alla svampar så Jenny fick gå tillbaka idag och plocka dem :)
Men alltså äntligen! Äntligen har vi ett svampställe :D Ett som vi hittat alldeles själva <3 



Jag kan tro att både jag och Jenny såg bra nöjda ut när vi kom hem och visade vår skörd :) Typ; tur vi hade öron så brett som flinen var ;)

Middagen var helt fantastisk! Det bjöds på hemgjorda hamburgare med smält brieost uppepå, mango o kiwi salsa och créme fraiche med chipotlechili. Alltså jag älskade salsan! Mums! Ja allt var ju utsökt (hoppade brien, ost är ju som bekant inte min grej... alls). Blev övermätt och rund som grodan Boll och då kommer efterrätten fram -.- 
Tur att man äger karaktär och ger fan. NOT xD Hahaha fy fasen, åt mig fördärvad.

Idag har jag och Selma varit på sjukhuset med mamma och hälsat på. <3 
Har huvudet fullt av känslor och tankar nu. Det är nog dax att förbereda sig. Hemska tanke :( Mitt hjärta går sönder :'(

I morgon ska jag, Petter och Selma möta upp Emmi, Mina, Elin o hennes lilla Vincent för ett besök på jobbet :)
Det ska bli så kul! Kakfrossa ska det tydligen vara där också så ikväll har Henke bakat så vi har ett bidrag att komma med. Regeln är: Baka så får du smaka :)

Dax att knoppa. Selma sover så kasst för närvarande så nattsömnen kan se lite si och så ut ;)

Nya stilen, alla leksaker välts ut på en gång. Mamma ska ju ha nåt att göra faktiskt ;)

Inga kommentarer: