måndag 12 september 2016

Mat-inlägg

Det är så kul att laga egen mat till Selma :) Hon verkligen älskar den mat jag lagar och har faktiskt mer eller mindre ratat den mat hon fått smaka som man köper i affär. Kan inte precis klandra henne, de smakar ju verkligen ingenting.
Dessutom går det faktist väldigt fort. Nu när jag lagar all mat själv så kan jag inte fatta varför jag inte gjorde detta med de två andra. Just för att det verkligen är lätt!

Selma gillar all mat än så länge men detta är kanske ändå en favorit.
Inte otippat är det:

Köttfärssås med pasta
Tillaga köttfärssåsen i gjutjärnsgryta för extra järn.

2 dl kokt risoni (liten pastasort)
200 g nötfärs
1 msk rapsolja
1 lök, finhackad
1 klyfta vitlök
1/2 morot, riven
1/2 palsternacka, riven
1 msk tomatpuré
1 tsk torkad basilika
1 krm torkad salvia
1 krm torkad rosmarin
3 dl passerade tomater
1/2 dl vatten
1/2 dl grädde
Grovmald svartpeppar

Koka risoni 11 min i egen kastrull. Fräs löken i oljan utan att den tar färg. Tillsätt tomatpuré och kryddor och låt gå med en kort stund. Tillsätt köttfärs och bryn den utan att den får färg. Tillsätt grönsaker, passerade tomater, vatten och pressa ner vitlök. Låt puttra på låg värme utan lock i 20 min. Rör ner kokt risoni, grädde och eventuellt parmesan. Mixa om mer slät konsistens önskas.

Extra kul är det att laga mat med flera lokalproducerade ingredienser :)


Även fruktpure gör jag själv. Det är så pass enkelt att jag inte ens kan hitta en ursäkt till att köpa puré i burk från affären.

Jag köpte tärnad, fryst mango som jag tinade. Sen kokade jag upp den snabbt (bara så vattnet kokade upp, inte mer, vill ju ha alla vitaminer kvar) med ett par matskedar vatten och sen körde jag stavmixer till en krämig puré. Klart!
Stooor succé! Selma är helt tokig i den purén :)

4 kommentarer:

Jennie sa...

Det där lät gott! Det ska jag testa. :) Risoni har jag aldrig hört talas om, perfekt för små tandlösingar ju. :)

Only me sa...

Ja gör det! Den är verkligen jättegod. Lite salt i så är den perfekt :)
Risoni är som små riskorn fast det är pasta :) Perfekt för småtroll som våra. Kan säkert passa Linnea perfekt nu :)

Jennie sa...

Önskar jag visste om dem förr, nu äter hon makaroner som hon plockar sen ett tag tillbaka. Kollade idag men fann inga såna på Coop, Ica kanske har. :)

Only me sa...

Ja men makaroner går ju fint det med :)
Ja kolla Ica :) Det är ju inte en helt ovanlig form på pastan ändå.