onsdag 4 november 2015

Snigelspår i sängen och dansbandschock

Kom av mig lite här. Eller kanske är det snarare så att vi slitit som små djur för att komma i ordning här hemma och orken att skriva ner och uppdatera har inte funnits. Helt enkelt.

I onsdags så var det åter till jobbet. Minimalt taggad trampade jag iväg till bussen. Kändes ju väldigt ovant må jag säga. Att lämna bilen och frivilligt åka kommunalt. Men det är självvalt och det blir smidigare och billigare faktiskt.

För att överleva bussåkning krävs det att jag kan plugga igen öronen och lyssna på musik. Högt! Jag har ju som de som känner mig vet en hel del issues med saker och ting. Kanske har med den där Asperger att göra?! Exempelvis måste jag sitta på en viss sida i bussen om utifallatt nån sätter sig på sätet bredvid. Jag kan icke ha en person som sitter på min vänstra sida (gäller alltid, vid köksbordet, i sängen, i soffan, ja ni hajjar). Det blir helt fel och jag känner mig väldigt trängd. Det går bra om jag har en person på varje sida, då "jämnar" det ut sig... Hahaha 
Anyways, nu flammade jag ut.

Chock nummer ett med att åka buss med mängder av andra homosapiens är alla lukter o_O
My god vad jag är ovan vid hur folk luktar! Jag använder i princip aldrig parfym eftersom vi inte får ha det på jobbet. Ingen på jobbet har parfym. I min egen lilla bil luktar det inget. Kortfattat, jag är avvand med lukter.
Kom på jobbet med en snok som sprutade ur sig i klass med Ristafallet. Folk dränker sig i rakvatten/parfym, hårspray, det är röklukt, fett-hår-stank, sköljmedel, skitiga kläder-lukt. Allt man kan tänka sig i en regelrätt potpurri av luktintryck.

På eftermiddagen fick jag chock nummer två när tjejen som körde bussen rattade in Dansbandskanalen på Spotify och klämde på med ljudet. Det rockades så bussen vibrerade.
Smått humor faktiskt.
Mindre humor innan jag kom med bussen eftersom jag missade bussen innan pga att de flyttat hållplatsen sen sist jag åkte buss :( Blev så jäkla sur när jag såg bussens bakända och insåg att den inte ens åkt förbi det ställe jag stod på.


På torsdagen när jag skulle åka till jobbet var busskortet borta. Så lång tid tog det att slarva bort det... Återfann det tillslut i ett av de mindre facken i väskan. Handväskor är ett jäkla skit egentligen. Fungerar utmärkt som svarta slukhål där saker som stoppas i eventuellt aldrig återfinns.

En novell om mina bussturer. Fantastiskt... ;)

I helgen var det bara jag och Julia hemma eftersom killarna åkt på nöjestripp till huvudstaden.
Det är inte så dumt att rå om Grodan sådär ibland <3
Vi köpte med oss mongolisk buffé hem på fredag kväll och sen låg vi som två övergödda sälar och klappade isterbukarna i varsitt soffhörn.

I lördags gjorde jag en roadtrip och hälsade på en av mina absoluta favoritmänniskor, Jennie <3 och hennes lilla familj. Så himla himla mysigt! Saknar <3
Fick gosa med sötstruten Linnea som minsann inte hade något emot att ett gammalt kadaver från stan jollrade. Hon var så glad så.

En del folk blir bra på bild, andra inte...

Jennie bjöd på fika inne i byn och jag döööör så gott! Nån laxsmörgås med pepparrotscreme och vitlökssås. Helt otroligt god! Till och med Jennie som likt en vampyr skrumpnar och dör (halvt om halvt egen utsago) om hon äter vitlök tyckte om såsen. Haha förvånande xD
Linnea låg på bordet och var söt. Nåt ska man ju pryda bordet med :)




Efter mackan och lite surr åkte vi hem till Jennie och co och drack kaffe och pratade. Såååå mycket som det finns att prata om, så fort som tiden gick. Huvva :(
Strax innan mörkret fullkomligt tog över var det dax för mig att styra kosan hemåt. Så jäkla tråkigt men det är ju inte i världens ände så jag kommer åka fler gånger och när Lill-knoen är ute kan jag ju åka vilken dag i veckan som helst :)

Gårdagen ägnade jag åt att storstäda hemmet i väntan på att killarna skulle komma hem. Fantastiskt skönt att städa in oss i nya bostaden och att det var rent och fint när de kom hem så vi fick fira farsdag ordentligt :) 

Resan hade tydligen varit grymt lyckad. De har umgåtts med vänner som flyttat ner, sett fräna bilar, ätit gott och mått gott. Kul!

Fick oss ett jäkligt gott skratt igår oxå. Rättare sagt, jag höll på att bryta ihop fullständigt.
Såhär är det; Julia är hysteriskt rädd för larver/maskar/sniglar. Har alltid varit, vet inte varför.
Hur det nu var så kom Hjärdis in på kvällskvisten och efter sin rutinmässiga sväng förbi matskålen så gick hon upp till Julia och la sig som limpa i sängen och somnade.
Helt plötsligt bryts vårt lugn av ert avgrundsvrål från Julias rum.
Nånting i stil med "mamma, det är en snigel i lin säng".
Jag gick och kollade och mycket riktigt. På hennes täcke hasar sig en snigel fram. Inte en sån lite mini salladssnigel utan en lång jäkel med utfällda ögon på skaft och allt! Där nånstans, när jag såg den glida omkring i sängen med en hysterisk Julia och en katt som har lika stort förstånd som en porslinskatt (hon är inte slug faktiskt) så bröt jag ihop.
Skrattade så tårarna rann.
Ännu mer bröt jag ihop när det visade sig att täcket var tvungen att åka i tvätten eftersom det var fullt med Snigelspår på det, herregud alltså!!! Har knappt hämtat mig från det ännu xD

Här är en liten magbild från förra onsdagen då vi gick in i v 27. Älskade Lill-knoen, vi längtar <3



8 kommentarer:

Jennie sa...

Men vilket skumt datum det blev! Jag blev skapligt förvirrad och kunde inte fatta hur jag kunnat missa ett en vecka gammalt inlägg. :P

HAHA HAHAHA jag dööör av snigelberättelsen!!! Åhhh gud så roligt! Jag försöker skratta tyst här så hela jsg skakar medan Linnéa ligger bredvid och sover XD Stackars Julia, men jag hade brutit ihop jag med xD Kanske inte så trevligt att ha snigelspår på täcket men, hahaha! XD Sniglar ser ju rätt roliga ut med sina tentakler tycker jag, hade avlidit om Det varit en spindel istället.

Haha ja när jag insåg att det verkligen var vitlök jag åt så höll jag ju på dog. XD gick och osade helvete resten av dagen x| Sååå mysigt att du kom <3 till sommaren SKA jag och Linnéa ta oss iväg och hälsa på er också. <3

Jag tycker det är stressande att sitta med ryggen mot ett större rum eller yta eller en dörröppning. Och jag avskyr att sitta ytterst på en bänkrad/bussäte eller ett bord Och att ha folk sittandes bakom mig. Jag känner mig jätteutsatt, obehagligt är det. Har du också störande bra luktsinne? Jag har alltid haft det och det är svinjobbigt när tex nån bakom en i bussen sitter och flåsar med zombieandedräkt. X| efter Linnéa kom så använder vi parfymfritt tvättmedel och sköljmedel och jag använder nästan aldrig parfym längre och jag tycker kläder tvättade med parfymerad tvättmedel verkligen luktar skitstarkt numera så jag måste ibland tvätta dem igen i det parfymfria. Tex några av Linnéas kläder i större storlekar som tvättades upp innan hon kom. Och min egen deo luktar nästan för starkt den med, lika med hudlotion. Haha bekymmer bekymmer. ;)

Only me sa...

Hahaha ja jag påbörjade inlägget den 4:e och fick det klart igår. Missade datumfadäsen. ;) hahaha

Hahahaha men skämtar du! Jag trodde helt ärligt kg skulle garva ihjäl mig xD
Så jävulskt jäkla fult!
Men jo, lite synd var det om henne ;) hon är ju nästan lika rädd för sniglar/åmor/larver mm som jag är för spindlar. Jag klarade bara inte av att hjälpa henne heller för jag äcklas ihjäl av den typen av djur jag med.
Svinfula är dom ju med ögonen på skaft xD hur kunde dylikt skapas undrar man ju?! Haha
Hopps du inte väckte lillfisan <3 ;)

Haha så du kände av oset efteråt? Det tänker jag aldrig på, har jag ätit vitlök räknar jag med ångor ;)
Ja åh så mysigt om ni kunde komma <3

Samma här, ytterst på bussar går inte. Måste sitta vid fönster. På vänster sida.
Beror på hur lokalen ser ut, i matsalen på sjukhuset måste jag sitta m ryggen mot alla andra för annars får jag panik av allt folk (syns inte finns inte kan praktiseras långt upp i ålder tydligen). Annars är det generellt nej på att ha ryggen mot.
Jag har det mkt värre med ljud än lukt även om jag reagerar sjukt mkt på lukter oxå. Mest på sånt som jag inte gillar då såklart. Och det är typ det mesta ;)
Vi kör parfymfritt tvätt/sköljmedel i perioder eftersom jag brukar få utslag av parfymerat om jag använder det ett tag.
Använder dock pyttelite varje fång vi tvättar så det luktar inte mkt.
Sköljmedel använder vi inte alltid heller. Det kan verkligen lukta för starkt. Det sticker i näsan.
I princip så luktar folk på bussen jävel. Oftast smutsigt hår eller att kläderna luktar otvättade (täckjackor och så).
Sen är kroppslukter generellt ett aber. Och värre, när man utsätts för såna och man inte vet hur man ska berätta för personen i fråga att lite deo inte skulle skada för man inte vill såra och göra tillvaron jobbig. Hur gör man?!? Sjukt jobbigt!

Bekymmer bekymmer ;)

Unknown sa...

Lät hysteriskt roligt med snigeln. Synd om grodan dock som är rädd för dom. Märks vi är släkt med bla det där med bussen:).

Only me sa...

Hahaha ja det var jäkligt humor faktiskt xD

Jennie sa...

Hahaha xD jo det blir förvisso lite vidrigaste när man hittar såna där man absolut inte vill eller förväntar sig att de ska vara.

Ja uff jag vet inte hur man säger till folk :/ jag känner mig jätteäcklig själv nu när jag inte hinner/orkar duscha så ofta jag vill, så om nån sa till mig skulle jag ha full förståelse iaf för jag känner ju själv hur jag stinker ibland. Och de här amningssvettningarna är ju fruktansvärda så det spelar ju ibland ingen roll om jag duschat kvällen innan, jag kan stinka gammal kloakråtta redan nästa morgon. X| Men vissa människor verkar inte ha den insikten om sig själva eller vad man ska säga :/

Trollkatt sa...

Intressant det där med lukterna! Jag tänker genast på boken Parfymen ;-D. Vi med sjögrens verkar tappa vårat luktsinne med tiden ;´-( allra hemskaste!!! Jag är rätt säker på att mitt är nedsatt. Jag är rätt säker på att både jag och hemmet luktar diverse omodernt också ;) typ hemmet osar av eldning och möjligtvis kolbullar...det luktar inte direkt sommarvindar och gröna äpplen inte ;-D och jag som tvättar håret en gång i veckan och vägrar produkter i det....tjah det lär väl lukta det med antar jag?

Många mils roadtrip men förstår det är kul! Tycker det låter jobbigare att sitta och köra till Sundsvall över dagen för att gå på ikea. Å andra sidan kanske skriften om just avståndet var i Jennies blogg ;-D ah-haha, så blir det när man inte kommenterar direkt man läser!!

När det skall ätas ute sitter jag gärna med rygg mot rummet, osynlig som sagt.

Only me sa...

Jennie: oh ja, en snigel i sängen är inget man väntar sig xD Tror (dessvärre o tyvärr) att spindlar är vanligare i sängen :(

Alltså generellt sett så luktar inte folk jag umgås med privat eller i jobbet men det finns något undantag och det är verkligen jobbigt (och inget jag är ensam om att reagera på, tvärtom). Men som sagt så är det verkligen svårt att veta hur man lägger fram det.
Tycker okända människor luktar värre. Vet inte varför.
Har aldrig känt dig lukta illa :)

Paula: Ja alltså det är nog tråkigt att inte ha bra luktsinne oxå men att reagera negativt på många lukter är inte heller kul.
På jobbet är det mkt lukter av diverse slag och de gör mig ingenting. Jag förväntar mig lukt här. Jag är inte känslig för dem heller.
Meeeeen bland okända människor på ex en buss/i stan/på andra publika ställen så reagerar jag på allt! Knepigt.
Som jag skrev till Jennie ovan så är det oftast inte så att jag reagerar på lukter hos (kroppsliga) vänner/familj/jobbarkompisar om det inte är nåt i hästväg. Sen är det vissa dofter jag mår direkt illa av (din favvo vanilj bla hahaha) och som jag ändå måste leva med eftersom det är otroligt vanligt att folk tycker om just den doften.
Har aldrig tänkt på att ni har någon speciell lukt hemma. Inte så länge du inte gasat på med rökelse. Det luktar nog rent. Tycker ni har det rent och fräscht :) och inte heller du luktar illa haha. Att inte tvätta håret varje dag och så spelar ju ingen roll om håret håller sig fräscht. Det är de där som får till fettstripor som luktar illa. :) du röker ju inte och så heller. Det syster sig ju direkt i både hår o kläder och luktar jävel.

Ja jag tycker det är lite kul m roadtrips. Just att slå ihjäl en hel dag med något som man vet kommer bli toppen! Till och med Ikea även om våra turer dit aldrig är av något shoppingmaraton karaktär, vi är nog mer "vad ska vi göra idag? Äh vi drar på Ikea och kollar". Bara för att få dagen att gå :)

Haha kul att vi är fler som är lika i sätt ;) vi kan sitta bredvid varann vi då Paula :)

Jennie sa...

Btw. Jag ÄLSKAR bilden! XD så sjukt bra! Jag dör xD