lördag 28 november 2015

Shopping, städning och pyntning

Hurra! Fick lite gjort idag trots att morgonen började med gråt och känslor av att vi i familjen inte alltid vibrerar på samma energinivå.
Min energi tog totalt slut igår mest troligt. Allt strul med skon, att vara på möte mm mm. Behövs inte mer än så.
Sen har vi Henke som alltid vill hitta på saker och som utan vidare kan ränna i gårdarna en hel dag utan att bli det minsta sliten. 

Nåväl, vi har gjort allt som det var tänkt idag. Trots det. 
Efter många om och men följde jag med Henke och Petter på lillänge med löfte om att det skulle bli en snabb sväng och att jag skulle rakt hem utan stopp efteråt. Vi började med en tur på KappAhl där vi handlande de allra första små kläderna till vår lilla tjej i magen <3
Är fullkomligt förälskad i KappAhls märke Newbie. Älskar de mjuka färgerna i beige, grå, vit och blekrosa. Vill inte ha pastell och mönster. Att kläderna dessutom är supermjuka gör det bara ännu bättre :)
Petter valde klänningen till vänster :)

Efter KappAhl tog vi en snabbis genom Rusta och inhandlade en ny gran. I fjol körde vi på en riktig gran och det var så mysigt. Fantastiskt fin och vilken lukt, mmmmm. MEN! Allt barr!!! Fy sjutton villa enorma mängder barr en endaste gran kan tappa. Det var utan överdrift litervis per dag (om man skulle sopat ihop och mätt) och den barrade trots att den drack litervis med vatten varje dag. Det var  som sagt mysigt med en riktig gran och den doften den gav ifrån sig var himmelsk men mitt pedantiska sinne klarar inte att trampa runt i barr. Så, nu står en ny fin plastgran pimpad och klar i vardagsrummet :)
Med andr ord, Henke gav efter för grupptrycket och lät oss andra få vår vilja igenom.


Känns skönt att vi satt upp allt pynt nu. Det är en härlig förväntan som kommer med att få fixa och dona. Vi längtar tills det är julafton :)

Hittade recept på laxlasagne idag och den var såååå god! Givetvis satt halva familjen och idisslade varje tugga medan andra halvan (jag och Julia) vräkte i oss både en och två portioner ;)

Fick lite kaffebesök av Erik nu på kvällskvisten. Spontant och bra eftersom han tydligen kände för en cykeltur. 

I morgon ska hemmet fyllas av härliga juldofter. Vi ska köra det årliga julbaket. Det är tradition att vi bakar lussekatter och pepparkakor med barnen. Det är väldigt uppskattat och Petter har verkligen stimmat heeeela dagen om att få baka :) I år ska han gå all in och klä upp sig i pepparkaksgubbe kläder och allt xD hahahaha
Sen ska Julia och Petter montera pepparkakshus och dekorera det. 

Nepp, nu är det dax att avrunda kvällen. Henke har ordnat med nån form av internetanslutningen till tv:n i sovrummet så jag tror det får bli lite glåmade på nån serie på Netflix i sängen. 
Känns konstigt m tv i sovrummet måste jag ändå säga. Det är emot mina pronciper egentligen. Men, nu har vi det och då måste jag ju se om det går stt ändra uppfattning i den frågan xD

3 kommentarer:

Jennie sa...

Det är rätt mysigt med tv i sovrummet, har Jag tyckte de gågner jag haft det. Länge sedan nu dock. Jag somnar så gott till filmer och serier så. :) Tvn i vardagsrummet används aldrig av oss, vi har inte ens kopplat in den än. Men det blir väl när Linnéa blir större och ska se barnprogram, då kommer det nog kännas roligare för mig med att titta. Annars har jag aldrig ro att göra det, förutom när jaha ska sova då, utan pysslar på med en massa annat och springer iväg för jag kom på nåt jsg bara måste görs i samma sekund tanken slog mig samtidigt så jag totalt missar vad jag tittar på. X)

Mysigt med julbak ♡ snöar det hos er med?

Unknown sa...

Vilka söta kläder :)

Only me sa...

Jennie: Hmmm ja det kanske är det. Tycker mest det är svårt att se bra och ligga skönt samtidigt xD Att somna framför en serie eller film går inte! Haha jag kan inte alls somna om tv:n är igång så. Har väl hänt ett år gånger under tidig graviditet men då är ju tröttman helt extrem oxå xD
Ja det är mysigt med baket :) Snöade igår, härligt! Vil ha lite snö så det håller sig ljust :)

Syrran: ja visst är de :)