söndag 10 januari 2016

Inte helt road

I morgon är det återigen träff med barnmorskan. Ska bli.... spännande :/ Att mäta, lyssna och prata är roligt och spännande. Vad som är mindre spännande är att få reda på hur Lill-knoen ligger numera. Är nära på 100% säker på att den lilla rackarn fortfarande ligger i tvärläge.
Efter senaste inlägget hörde en vän av sig som gjort vändningsförsök på båda sina barn och det är jätteskönt att någon bryr sig så mkt att de vill berätta och förklara. <3

Nu har jag "roat" mig med att läsa på om just tvärläge och vändningsförsök och förlossning och inser med det att det faktiskt inte är okomplicerat. Tvärtom faktiskt. Hade vi haft sätesbjudning hade läget varit enklare. Det finns mkt större risker för komplikationer om förlossningen skulle starta spontant med ert barn i tvärläge pga olika anledningar (ett exempel är att det tydligen är vanligt att navelsträngen åker ut och snörps åt=syrebrist till bebis).
, just nu skulle jag ljuga om jag sa att jag känner mig lugn. Just nu känner jag mig väldigt stressad över allt det här och inte det minsta sugen på att de gör något annat än ett planerat snitt. Alltså inget vändningsförsök, ingenting. För jag vill inte vara utan kontroll inför vad som händer. Att göra ett vändningsförsök som resulterar i ett akut snitt känns hemskt. Jag kommer ju inte kunna kontrollera ett skit! Blir det så blir det. 
Nu kanske man kan tycka att jag är larvig och tycka att man aldrig kan räkna med full kontroll men kan jag välja det alternativ där jag åtminstone har så pass bra kontroll det bara går så gör jag det.

Henke åker långtur i morgon och kommer hem på tisdag. I morgon får väl vara ok men sen vill jag ha honom här! Fan! Jävla skit.

Nä men jag återkommer. När jag vet mer. Nu är jag för upprörd och rädd helt ärligt. 
Usch också att jag jobbar hela veckan. Vill bara vara hemma och göra inget. 

Nä men nu, det kan ju hända att allt ordnar sig oxå :) 

4 kommentarer:

Jennie sa...

Nämen huffa <3 Jag har faktiskt aldrig hört talas om tvärläge, innan du berättade att hon ligger på tvären så trodde jag inta att de kunde vända sig så alls. Tycker det borde vara ännu trängre och obekvämt på den ledden? Fast, det är kanske inte det lättaste att vända sig när man väl hamnat i den positionen heller. Men det är klart att det kommer gå bra och de borde verkligen ge dig ett planerat snitt om du vill ha det! Men jag förstår att du är rädd och orolig, jag hade nojat ihjäl mig såklart om det var jag.

Only me sa...

Hade heller aldrig hört talas om det innan och har inte egentligen funderat så mkt på det förrän nu på slutet. Vill ju förbereda mig på vad som in komma att bli och har väl jämnställt det med säte ända till jag läste på 1177 och insåg att det inte alls är samma sak. Just att det kan bli så akut om förlossningen startar eftersom navelsträngen kan åka ut först och då kan det bli stora problem. Sånt.
Å nu när jag väl börjat fundera så finns det ju givetvis ingen hejd på alla katastrofer som kan inträffa xD
Nä jag tror det är rätt gott om plats där inne faktiskt. ;) haha

Jennie sa...

Nä det är klart det är så xD Men det är ju skönt att det är redan imorgon du ska till barnmorskan, fast helst hade det väl varit igår. x)

Only me sa...

Ja det känns jättebra att det är bm besök i morgon. Är väl iof därför jag börjat förbereda mig mer oxå för jag vill kunna fråga och så OM det nu är så att hon ligger kvar i tvärläge. Vilket jag är övertygad om eftersom jag känner hennes huvud och det är typ tomt på vissa håll ;)