torsdag 22 oktober 2015

Allt detta vansinne

Såhär är det, jag tittar typ aldrig på nyheterna och jag läser aldrig mer än rubrikerna i tidningar för jag tycker bara det är massa elände. Det finns sällan något glädjande och kul i tidningarna/på nyheterna utan ju mer man lyssnar/läser desto jobbigare känns allt. Vad är det för jävla värld vi lever i??? 
Det är krig, mord, våldtäckter, kränkningar, you name it. Å såklart flyktingkrisen. 
Tyvärr har ju Rix Morronzoo (som jag lyssnar på i bilen på väg till jobbet) ett liiiiitet nyhetsinslag vid kl 7 så jag kan ju inte helt stänga in mig i min bubbla och låtsas att världen är en fin plats där alla älskar alla och alla bekymmer är små...

Blir förfärad över alla dessa bränder mot flyktingförläggningar. Verkar ju vara minst en brand per dyng nu. Alltså vad är det för fel på folk? Vad i helvete driver människor att bete sig så? Exakt VAD blir bättre av att man visar sitt "missnöje" på det viset? Det gör mig fan i mig rädd för hur folk är funtade. Dessutom sitter de säkert hemma och anser att de gjort en bra sak och i nästa andetag anse sig vara stolta över att vi bor i ett så fredligt och vackert land som Sverige. 
Fredliga my ass! Missunsamma och inskränkta! DET är vad svensken är. Ni ska inte tro att vi vill h er här, ni som kommer och tar våra jobb.

Det är lätt att luta sig tillbaka och anse att vi inte har plats för fler och att vi kan ta oss rätten att bete oss hur som helst mot dessa människor när man inte befunnit sig i brinnande krig eller fått fly för sitt liv.

Är det verkligen så svårt att tänka sig in i hur andra människor har det? Är det verkligen så svårt att hitta lite medmänsklighet i sin kropp och tänka sig att ingen lämnar hela sitt liv, familj, land frivilligt bara för att på vinst och förlust finna möjlig trygghet i ett annat land?

Så, nu har jag fått ur mig lite. Känner mig ledsen över att det blivit så accepterat att man vitt och brett kan kräkas ur sig fördomar och hat utan att egentligen ha några konkreta orsaker till varför.

Till på köpet har en skadad individ gått loss på en skola och haft ihjäl både ett barn och en lärare idag :( Ännu ett onödigt vansinnesdåd som får en att fundera på var fan mänskligheten är på väg! 

Har många tankar och funderationer men det är så svårt att få ut tankarna i skrift så de bildar meningar som speglar det jag tänker och tycker på det sätt jag tänker mig.

Snart fax att sova. Tre arbetsdagar kvar innan jag får göra helg -.-

4 kommentarer:

napatrison sa...

Ja det är helt galet hur det står till i världen och lilla Sverige. Jag försöker göra som du, att inte utsätta mig för eländet för det suger så mycket energi. Men vissa saker råkar man höra ändå och när nånting händer så är drevet igång som tusan på Facebook och överallt, så det är svårt att undvika.

napatrison sa...

Och med det menar jag inte att nåt av det som händer är ok. Men många är överallt och kommenterar och hatar hit och dit, men få gör nåt åt skiten i praktiken.

Trollkatt sa...

Bra skrivet! Bränderna är något som hamnar lite väl nära för mig nu när A arbetar (och då bor) på ett sådant ställe som någon idiot skulle kunna få för sig att bränna ner.

Allt skulle kunna skötas bättre. Det finns pengar att ta av, både till oss svennar så vi får det bra och till de som flyr hit. Men så vill man inte hantera det utan istället ska vi skapa så osäkra miljöer som möjligt där hatet frodas och så får regeringen möjlighet att sätta in militära styrkor att hjälpa polisen. För att låta som en riktigt rubbad konspirations-apa så....allt det här är planerat. Det finns en poäng med det och det gynnar inte oss vanligt folk.

Jennie sa...

Jättebra skrivet! Det är så svårt aTT ta in att allt detta. Verkligen händer. Att det finns så mycket ilska och hat och störda människor. Jag tittar heller aldrig på nyheterna, jag orkar inte ta in all skit som händer, räcker med allt man får i ansiktet ändå genom fb osv. Så jag lever också i min lilla behagliga bubbla för det mesta ;)