lördag 2 maj 2015

Utepyssel och umgänge

Idag har vi minsann haft besök som aldrig förr! Först kom Magda med barnen. Tanken var att jag och Magda skulle få chans att surra lite meeeen med fyra småbarn rännande runt benen var det  omöjligt. Visst, vi hann med lite skvallrande såklart, men eftersom vi ses så sällan så vill vi ju hinna surra, skratta, förfasas och planera utan att små öron snappar upp.

När vi fått i oss lunch och precis städat bort så kom pappa och yngsta lillebror förbi och hälsade på :) Jättekul! Det var så länge sedan jag träffade Rasmus så det kändes riktigt bra att de kom. Älskade bror <3 

I övrigt har vi (jag och barnen) varit ute och fixat. Solen har faktiskt behagat lysa oss på näbben och det var skönt! Det blåser fortfarande isvindar så när solen går i moln huttras det och tänder hackas i småbitar. 
Nu är rabatterna på framsidan fina och flera kubik löv ihopräfsade.
Planterade om alla plantorna oxå. Gurkplantorna blommar som sjutton och tomatplantorna har börjat få knoppar. Purjolökarna är smala som garnbitar men de blir kraftigare och kraftigare :)

Idag käkade vi smaskig middag med recept från 56kilo.
Originalreceptet är för 4 personer men det blev såna ohyggliga mängder mat så jag skulle säga att det lekande lätt mättar det dubbla. 

Kyckling- och curryröra med bakad potatis
4 portioner (denna mängd gjorde jag och den räckte gott och väl till fyra personer)

1 grillad kyckling
1/2 röd lök
1/2 röd paprika
1.5 tsk curry
1 msk smör
1.2 paket bacon
1 dl gräddfil
1 dl lätt majonnäs
1 msk mango chutney
Cayennepeppar
Salt 
Svartpeppar
Bakad potatis (våra var superstora så 3 st räckte till alla fyra).

Hacka löken och paprikan, lägg åt sidan i en skål.
Rensa och hacka kycklingen och lägg den i en bunke.
Hetta upp en stekpanna och klipp baconet ner i den. Knaperstek den och häll den över kycklingen.
Smält smöret i stekpannan och fräs curryn. Tillsätt lök och paprika och fräs en liten stund (ska ej ta färg).
Blanda ner lök/paprika/curry med kycklingen och baconet. 
Krydda med lite salt, cayennepeppar och svartpeppar och tör ihop allt tillsammans med gräddfil och majonnäs. Ställ svalt till servering.

Tillaga potatisen och servera med kyckling- curryröran och en god sallad.

Propoints: 15 (jag orkade inte en hel portion utan kanske 2/3) mättsamt!

5 kommentarer:

Jennie sa...

Mmmm vad gott det lät :) det måste jag försöka komma ihåg att testa. :)

Only me sa...

Det var riktigt gott! Jag älskar kyckling och curry så denna blev en klar favorit :)

Jennie sa...

Jag med :) Vi ska testa det där imorrn har jag bestämt :)

Trollkatt sa...

Det låter så mysigt när du skriver om gården och hur ni fixar :-D <3 Love it!

Only me sa...

Aww tack Paula :D Du är jättevälkommen i sommar och mysa runt här om du vill :) Det är rofyllt med all natur runt kröken :)