fredag 1 maj 2015

Arbetsdag och recept

1:a maj minsann :) Undrar hur många som vaknat med bakisångest och vridit sig som små maskar i våndor och haft lucköppning med vänner. Känns fantastiskt skönt att inte vara en av dem som jagar fest. Att supa av sig skallen på sista april känns som en fjortisgrej helt ärligt.

Vi har roat oss med att göra en resa till återvinningsstationen med återvinning, en sväng på Jula för att fixa lite grejs till trädgården och avslutning på Maxi för lite människoföda och jord till pallkragarna :D
Nu ikväll har vi varit ute och krattat runt buskarna, såna vårkänslor man får :)

Petter är så himla hjälpsam <3

Tog äntligen tag i det och ringde 1177 för råd om nacksatan och som alla andra redan sagt så blev rådet att ringa HC. Jag har gjort helt rätt fram tills nu, tränat och käkat Voltaren. Det blir alltså inte bättre av att vila utan muskeln behöver genomblödningen den får när jag tränar (det känns rent av lite bättre efteråt faktiskt). Så på måndag ska jag ringa. Hon på 1177 sa att eftersom jag mest troligt haft felställning i nacken i flera år och när naprapaten ställde allt till rätta blev musklerna lite långa. Att de vill tillbaka till sitt tidigare läge och att det gör ont. Att den där huggande smärtan kan bero på att en disk buktar och därför gör svinont. 
Känns skönt att veta att det inte är farligt i varje fall. Att smärtan är normal även om den är helt jävla sanslös för närvarande. Senaste veckan har ju varit nåt helt grönjävulsk.
På måndag ska jag ringa HC och hoppas på en förstående stafettläkare...

För ett tag sedan hittade jag en blogg skriven av en tjej som håller på med Viktväktarna och hon hade massor av recept och nu jäklar ska vi gå helt bananas med ny mat :D 
Julia fick äran att tillaga dagens rätt, detta:

Tortillapizza med köttfärs
8 pizzor

1 förpackning tortillabröd i medium storlek
700 g köttfärs
2 påsar tacokrydda
1 gul lök
1 röd paprika
250 g riven ost, max 17%
150 g majs
2 1/2 dl tacossås (vi använde hot, det blev inte det minsta starkt)
30 g nachoschips


Sätt ugnen på 225 grader
Hacka lök och paprika och bryn tillsammans med köttfärsen (eftersom endast jag käkar paprika i detta hushåll så skivade jag paprikan och la den på pizzan separat). Tillsätt sedan tacokryddan tillsammans med lite vätska enligt förpackningen.
Lägg tortillabröden på bakpappersklädda plåtar.
Fördela tacosås, köttfärs, majs, riven ost och krossade nachoschips på de 8 bröden.

Grädda pizzorna i 5-7 minuter, passa så de inte blir för mycket gräddade då de är tunna!

Vi serverade med en god sallad gjord på svartkål, salladslök, babyplommontomat och gurka. 
Propoints: 11 pp/tortilla


Receptet hittat hos Nadjaskitchen

Det var det, snart läggdax. I morgon jobbar Henke. Vi får finfrämmande av Magda och barnen och min plan är att vi är ute. Då kan Magda och jag sladdra medan jag kanske får lite gjort i trädgårn ;)

2 kommentarer:

Jennie sa...

Hon verkade kunnig hon på 1177, skönt att få ett svar som faktiskt verkar helt troligt via ett telefonsamtal sådär. Och skönt att det var helt rätt att du lyssnat på dig själv och faktiskt tränat fast du haft ont. :)

Nu när jag blivit såhär lastgammal ;) så tycker jag att det är helt sjukt att det är vissa dagar på året då det SKA supas, en allmän uppfattning bland folk liksom. Why!?

Only me sa...

Ja hon var riktigt pratsam och förklarade massor samt reagerade när jag nämnde ischias och att nackproblemen egentligen har sitt ursprung i bäckenet och bla bla. Hon var mån om att det skulle bli bättre :)
Ja jag har ju känt att jag inte vill tappa träningen på grund av att jag har ont i nacken och när jag tränat har det faktiskt känts bättre efteråt. Man är ju ingen Einstein men att räkna ut att rörelse är bättre tydligen, det kunde jag i varje fall ;)

Ja visst är det konstigt?! Känner mig som en jävla relik och torrboll eftersom det tydligen är festa man ska göra, men ärligt, jag fattar inte vitsen?! Bara för att det är en viss dag liksom. Festa kan man göra när som på året bara umgänget är rätt :)