onsdag 13 maj 2015

Bullfest, bullfest hela dan :)

Helg igen :) Vilken jäkla glidarvecka jag har, ledig måndag och tisdag, jobb onsdag, ledig torsdag, jobb fredag och sen heeeeel igen :D Skulle lätt vänja mig vid att ha det så här snajs :)

Började morgonen med att svettas på Zefyren. Så skönt! Kändes tungt idag men jag sprang i vaje fall 2 km och styrketränade överkroppen. Svettades som en liten gris. Känner verkligen för att forma kroppen som jag vill ha den. Bygga muskler. Jag vill att de ska synas för det tycker jag är snyggt. Inte bodybuilder muskler, men de ska synas. Mjau ;)

Har nyss tagit de sista kardemummabullarna ur ugnen och hela huset doftar underbart. Min personliga favorit. Tycker kardemummabullar är godare än kanelbullar faktiskt. Älskar min fina köksmaskin, så enkelt det var att fixa en perfekt deg. Har helt ärligt aldrig fått till en deg så härligt och lättjobbad :)



På begäran kommer receptet här :)

Kardemummabullar
Ca 30-35 stycken

Deg
5 dl mjölk
25 g jäst
1.5 dl strösocker
840 g vetemjöl (spara ca 20 g till utbakningen)
0.5 tsk salt
150 g rumsvarmt smör
2 tsk nystött kardemumma

Fyllning
125 g rumsvarmt smör
0.75 dl strösocker
1.5 msk nystött kardemumma

Sockerlag
0.5 dl vatten
0.5 dl strösocker

Kardemummasocker
2 tsk nystött kardemumma
1 msk strösocker

Smula jästen i en degbunke, häll över mjölken (ljummen om du vill att degen ska jäsa snabbare, annars kall) och rör till jästen löst sig.
Blanda de torra ingredienserna och häll allt i degbunken. Börja knåda ihop och klicka det mjuka smöret.
Arbeta ihop till en smidig deg i köksmaskin ca 10 minuter (dubbelt så länge för hand).
Jäs degen övertäckt minst 40 minuter.

Rör ihop alla ingredienserna till fyllningen. Kavla ut hela degen till en 100x30 cm stor rektangel och bred på fyllningen. Vik ihop degen i ett såkallat treslag (vik ena långsidan mot mitten och lägg den andra långsidan över den första). Kavla ihop litegranna.
Skär degen i remsor, ca 2 cm breda.
Vira ihop degremsorna till knutar och lägg bullarna på bakplåtsklädda plåtar. Jäs bullarna under bakduk i 45 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader.
Koka ihop sockerlagen. Låt den svalna.

Grädda bullarna i mitten av ugnen i 12-13 minuter eller tills de fått fin färg.
Låt bullarna svalna något och pensla dem sedan med sockerlagen och strö över kardemummasockret.

Mumselimums :D

9 kommentarer:

Unknown sa...

Vilka fina bullar :) ser jättegoda ut.

Only me sa...

Tack :) Dom är jättegoda! Testa :)

A-K sa...

Maaan så gött!! Slurpans! Må testa nå framöver :)
Klem!

Only me sa...

Väldigt mumsigt :) Kraaaam <3

Unknown sa...

Tror det var dom jag provade förut. Meeen då såg dom inte ut så.

Only me sa...

Haha men hur såg dom ut då syrran? Gjorde du dem?

Unknown sa...

Hittade receptet :). Det var dom. Men jag snurrade inte så dom såg ut så där.

Only me sa...

Ahhh :) Men smaken borde väl varit densamma :)

Unknown sa...

Ja dom bullarna va ju verkligen goda. Mums!