lördag 16 juli 2016

Kycklinggryta med röd currypasta

Eko, eko, eko, eko.... Jösses så tomt det är härinne då 😂
Lusten att skriva om vad jag gör, dela med mig av livet just nu har stendött. Lila stendött är intresset att läsa andras bloggar. Visst, jag går in och läser men är tämligen ointresserad för det mesta. 
Men saker går i perioder, vips är jag tillbaka i berättarträsket igen, jag har ju bloggat i närmare 10 år (på andra ställen tidigare, bara typ två här) så jag har ju det behovet, att skriva av mig.

Men inte nu. Sen. Kanske.

Däremot tänker jag lägga in receptet på en kycklinggryta jag gjorde ikväll som blev mums!

1 hel färsk kyckling
1 frp Kokosgrädde
1 frp kokosmjölk
1-2 morötter
1/2 purjolök
1 hönsbuljongtärning 
1 dl vatten
4-5 tsk röd currypasta
Saften av en pressad lime
2 tsk japansk soja
1-2 tsk rapsolja

Rensa kycklingen och skär i bitar om ca 3x3 cm.
Skär morötterna och purjolöken i tunna sneda skivor.

Hetta upp oljan i en kastrull och fräs currypastan i en halv minut.
Tillsätt kokosmjölk, Kokosgrädde, vatten och buljongtärning. Koka upp.

Lägg mer kycklingköttet, morötterna och purjon. Låt sjuda tills morötterna är mjuka men spänstiga och kycklingen är genomkokt.

Pressa i lime och häll på soja. 
Smaka av och tillsätt eventuellt mer av  currypastan, sojan eller limen.

Servera med basmatiris.

Säkert prick hur gott som helst med ex broccoli, sockerärtor osv i men i min familj är grönsaker i mat en dödssynd😑


Inga kommentarer: