måndag 6 juni 2016

Smörgåstårta

Jag har tappat inspirationen att blogga för närvarande. Det har lixom gått så länge sen jag skrev att det blir sp jävla mycket att skriva så jag orkar inte 😂

Kastar in mitt recept på smörgåstårta. Smaklig spis!

Inte för jag vet om nån jävel är intresserad  av receptet egentligen...

För att jag själv ska kunna äta av den (gillar ju inte leverpastej och annat skit som brukar vara i smörgåstårta) så har jag hittat på en egen. 


Cecilias smörgåstårta med rökt lax


Fyllning 1:

350 g rökt lax

3dl crème fraîche 

1.5 ask Philadelphia ost (naturell)

1 stor röd lök (finhackad)

2 msk svart rom

Svartpeppar


Fyllning 2:

2 burkar tonfisk (jag kör den i olja)

2 tsk citron

4 msk majonäs

5 msk gräddfil

Lite salt och svartpeppar


Fyllning 3:

6 hårdkokta ägg (hackade)

2 msk kaviar (vanlig påläggskaviar)

3 msk majonäs

3 msk gräddfil

0.5 tsk italiensk salladskrydda


Smet att bre utanpå:

1,5 dl gräddfil

1,5 dl majonäs


Eftersom jag är en klåpare och har en släng av tourettes vad gäller saker och ting så är ordningen i vilken man lägger fyllningen viktig i min värld.

Jag lägger fyllning 2 längst ner, fyllning 1 i mitten och fyllning 3 längst upp. Bara för att förvirra skrev jag dem i oordning ;)


Använder pågens hönökaka som botten. 

Fyllningarna görs dagen före och breds på brödet. Sen får allt stå i kylen över natten och mojsa till sig. 

Garnera gör man efter tycke och smak.


Jag tycker denna är mums!



Inga kommentarer: